گرایش خاک و پی
گرایش خاک و پی یا ژئوتکنیک پایه و اساس مهندسی سازه می باشد، زیرا سازه بطور مستقیم بر روی خاک و پی قرار می گیرد
کاربرد
در مهندسی ژئوتکنیک در مورد مکانیک خاک، دینامیک خاک و پی بحث می شود. همچنین مباحث مربوط به سازه های خاکی نظیر تونلها، سدهای خاکی، شیروانی ها، دیوار های حایل و آزمایشگاههای مکانیک خاک در زمرۀ فعالیتهای مهندسی ژئوتکنیک قرار میگیرد
دروس گرایش خاک و پی در مقطع کارشناسی ارشد
ریاضیات مهندسی پیشرفته، مکانیک خاک پیشرفته، مهندسی پی پیشرفته، دینامیک خاک
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند مهندسی تونل، سدهای خاکی، اجزاء محدود، اندرکنش خاک و سازه، مکانیک محیط های پیوسته و...
پذیرش
گرایش خاک و پی دارای ظرفیت پذیرش نسبتا زیادی است. این گرایش در سال 87 در حدود 335 نفر پذیرش داشته است.
بازار کار
گرایش خاک و پی دارای بازار کار مناسبی است، از آنجا که هر سازه بر روی فونداسیون و یا خاک بنا می شود، وجود مهندس خاک و پی در تمام کارهای عمرانی ضروری است. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در شرکت های مشاور مشغول به کار شوند، همچنین در آزمایشگاه های مکانیک خاک نیز وجود آنها ضروری است. مهندسان خاک و پی می توانند در وزارتخانه ها و سازمانهای مسئول برنامه ریزی،طرح و نظارت طرحهای عمرانی نظیر وزارت راه و ترابری-وزارت مسکن و شهر سازی-شهرداری ها استخدام شوند
ادامه تحصیل
امکان ادامه تحصیل در گرایش خاک و پی در مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد
گرایش راه و ترابری
همانطور که اطلاع دارید رشته عمران در گذشته راه و ساختمان (راه: راه و ترابری، ساختمان: سازه) گفته میشد. این خود بیانگر ریشه دار بودن گرایش راه و ترابری است
کاربرد
در مهندسی راه و ترابری در مورد طراحی هندسی راه، طراحی روسازی، ترافیک، راه آهن و ... بحث می شود. هم چنین طراحی پل، تونل در این شاخه هم مطرح می شود
دروس گرایش راه و ترابری در مقطع کارشناسی ارشد
ریاضیات مهندسی پیشرفته، راه سازی پیشرفته، روسازی پیشرفته، ترافیک پیشرفته،
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند راه آهن، مهندسی تونل، مهندسی پل، مهندسی فرودگاه، اجزاء محدود و...
پذیرش
گرایش راه و ترابری دارای ظرفیت پذیرش نسبتا کمی است. این گرایش در سال 87 در حدود 82 نفر پذیرش داشته است.
بازار کار
اگرچه گرایش راه و ترابری نسبت به گرایش هایی ماند سازه، زلزله و خاک و پی فرصت های کاری کمتری دارد، اما بدلیل اینکه فارغ التحصیلان نسبتا کمی دارد، دارای بازار کار خوبی است. فارغ التحصیلان گرایش راه و ترابری می توانند در شرکت های مشاور مشغول بکار شوند و یا در اداراتی نظیر راه و ترابری، شهرداری و ... استخدام شوند. یکی از دلایلی که بیشتر آقایان این گرایش را انتخاب می کنند، محیط کاری خاص آن است، چون ممکن است محل کار آنها خارج از شهر باشد(مثلا کارهای راهسازی)
ادامه تحصیل
امکان ادامه تحصیل در گرایش راه و ترابری در مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد. یکی از مزایای گرایش راه و ترابری این است که فارغ التحصیلان آن می توانند راحت تر از فارغ التحصیلان گرایش های دیگر جذب هیئت علمی دانشگاه ها شوند.
گرایش سازه های دریایی
سازه های دریایی از گرایش های جدید رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد است. این گرایش در چند سال اخیر و برای اولین بار در دانشگاه های تهران و تربیت مدرس ایجاد شد.
کاربرد
به تحلیل و طراحی سازه های دوراز ساحل مانند سکوهای نفتی، سکوهای تفریحی و خطوط لوله سازه های ساحلی و نزدیک ساحل اختصاص دارد، از این سازه ها می توان به اسکله های فولادی و بتنی، موج شکن ها و خطوط لوله ساحلی اشاره کرد. در کشورهای پیشرفته سازه های دریایی به سه بخش مهندسی دریا، مهندسی سواحل و مهندسی سازه های دریایی تقسیم می شود که در کشور ما کلیه این گرایش ها تحت عنوان سازه های دریایی تدریس می شود.
دروس گرایش سازه های دریایی در مقطع کارشناسی ارشد
ریاضیات مهندسی پیشرفته، مبانی هیدرولیک دریا، دینامیک سازه های دریایی، ژئوتکنیک دریایی، اصول طراحی سازه های متعارف دریایی
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند سکوهای دریایی، طراحی بنادر، مهندسی سواحل، اجزاء محدود و...
پذیرش گرایش سازه های دریایی دارای ظرفیت پذیرش کمی است. این گرایش در سال 87 در حدود 58 نفر پذیرش داشته است.
بازارکار
گرایش سازه های دریایی بدلیل مرتبط بودن با صنعت نفت و گاز نسبت به سایر گرایش های عمران دارای بازار کار بهتر و درآمد بالاتری است. فارغ التحصیلان این گرایش یا باید در دفاتر مشاور تهران مشغول بکار شوند و یا برای کارهای اجرایی در جنوب و یا شمال مقیم شوند.
ادامه تحصیل
امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در داخل کشور در دانشگاه تهران وجود دارد. همچنین فارغ التحصیلان سازه های دریایی می توانند در گرایش های سازه یا آب ادامه تحصیل دهند
گرایش سازه های هیدرولیکی (گرایش ذانشگاه ما و مدیر گروهش!!!)
گرایش سازه های هیدرولیکی در واقع ترکیبی از گرایش های سازه و آب است
کاربرد
سازه های هیدرولیکی اساسا با سازه هایی که به نوعی با آب سروکار دارند مرتبط است، از این سازه ها می توان به انواع سدها، کانال های آبرسانی، سیستم های زهکشی، لوله های انتقال آب و ... اشاره نمود. در هر یک از موارد فوق فازهای طراحی سازه های هیدرولیکی، اجرا و نظارت بر آنها بطور مستقیم زیر نظر مهندسان سازه های هیدرولیکی انجام می شود.
دروس گرایش سازه های هیدرولیکی در مقطع کارشناسی ارشد ریاضیات مهندسی پیشرفته، هیدرولیک پیشرفته، طراحی هیدرولیکی سازه ها، اجزاء محدود، سدهای بتنی یا خاکی
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند هیدرودینامیک، سدهای خاکی، ، اندرکنش آب و سازه، مکانیک محیط های پیوسته و هیدرولیک محاسباتی و...
پذیرش
گرایش سازه های هیدرولیکی دارای ظرفیت پذیرش خوبی است. این گرایش در سال 87 در حدود 140 نفر پذیرش داشته است. جدول مربوط به پذیرش گرایش سازه های هیدرولیکی
بازارکار
در سالهای اخیر با توجه به نگرش تازه ای که به استفاده بهینه از آبهای کشور شده است، امور مربوط به سدسازی مورد توجه قرار گرفته است و تمامی شرکتهای سدسازی نیازمند تخصص مهندسان سازه های هیدرولیکی می باشند، این خود بازارکار مناسبی را فراهم می کند. البته فارغ التحصیلان سازه های هیدرولیکی می توانند در شاخه های دیگر مانند سازه، آب و سازه دریایی نیز مشغول بکار شوند. شرکتهای مشاور و ادارات دولتی نیز پذیرای مهندسان هستند.
نظرات شما عزیزان:
dddddddddddddd
ساعت10:24---20 شهريور 1392
عجب برنامه منسجم و منظمی دارن دروس ارائه شده ترم.نمیشه هیدرولیک برداشت
فریاد
ساعت22:31---22 تير 1392
اونوقت شما از کجا مطمئنید که به اون ربط نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نکنه خبر رد کردن یک پروفسور به گوشتون نرسده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟<b r />
از طرف همون آقا
منم جای شما بودم طرفداری میکردم.
|